Webbplatsen använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Google translate

X

Översätt sida

Använd Google Translate för att översätta webbplatsen. Hjalmar Strömerskolan tar inget ansvar för att översättningen blir korrekt.


AID refugees and immigrants

De närmaste två åren ska skolor från sju länder arbeta tillsammans i ett nytt projekt för att öka nyanländas möjligheter till integration. Deltagarna från Hjalmar Strömerskolan ska bland annat ta fram en digital ordbok.

Europa, och däribland Strömsunds kommun, har tagit emot många människor från andra länder. Att lyckas integrera och inkludera dem är en stor utmaning. Hur det kan göras på bästa sätt ska nu det nya projektet ”For an Active citizenship, Inclusion and Development: AID refugees and immigrants” titta närmare på.

 

Deltagarna från Hjalmar Strömerskolan ska tillsammans med sex andra skolor på skilda ställen i Europa gemensamt titta närmare på hur vi på bästa sätt ska arbeta för att integrera och inkludera nyanlända elever och deras familjer i samhället och skolan.

Sju länder deltar i projektet

Ett flertal elever och lärare är med i projektet som pågår fram till sista augusti 2018. De medverkande skolorna i Spanien, Portugal, Cypern, Rumänien, Tyskland och Grekland har alla olika utgångspunkter och synsätt – men tillsammans har de enats om målen med projektet och vägen dit.

 

Deltagarna från Hjalmar Strömerskolan ska bland annat ta fram en digital ordbok med de 500 vanligaste orden på olika språk. Ordboken kommer att läggas ut på projektets webbplats.

Lära sig att spela korfboll

Projektet ska också ta fram webbkartor för att underlätta för nyanlända att hitta i sina nya hemorter och skapa applikationer som ska underlätta språkinlärningen. En viktig del i integrationen blir också att spela korfboll. Att delta i lagsport är ett mycket bra sätt att både lära sig ett nytt språk och att skaffa nya vänner. Därför ska projektet fokusera på att få studenterna att lära sig att spela korfboll, en bollsport som är specialframtagen för det här projektet.

Besök i Strömsund 2017

Varje land i projektet kommer att anordna en träff för övriga deltagarländer. I april 2017 besökte övriga deltagarländer Strömsund och Hjalmar Strömerskolan.

Följande skolor deltar

  • Instiut Palamós (Catalonia)
  • Centro de Formação Centro Oeste, CFAE (Portugal)
  • Dimotiko Sholeio Drosias (Cyprus)
  • Colegiul National 'B.P. Hasdeu' (Romania)
  • Hjalmar Strömerskolan (Sweden)
  • Einstein Gymnasium (Germany)
  • 1st Vrontados Primary School (Greece)

Fakta

Erasmus+ strategiska partnerskap skola (KA2)

Partnerskapet ger skolan möjlighet att samarbeta med skolor och organisationer i andra europeiska länder kring olika sätt att utveckla kvaliteten inom utbildningen på alla nivåer och inom alla områden.

 

Det handlar om utveckling och överföring av arbetssätt, modeller och metoder, kompetensutvecklingsinsatser och erfarenhetsutbyten samt att främja nyckelkompetenser som till exempel matematik eller entreprenörskap. I förlängningen ska det gynna individers utveckling och kompetens, och stärka deras färdigheter och kvalifikationer.

 

Syftet är att de aktiviteter som är möjliga att genomföra ska bidra till att höja kompetens och kvalitet i utbildningen. Primära målsättningar är att minska tidiga skolavhopp, stärka elevers kunskaper och färdigheter, att stärka och förbättra utbildning och undervisning.

AID refugees and immigrants är ett sådant projekt.

AID Refugees and Immigrants

Fakta

Projektperiod

1 september 2016 till 31 augusti 2018.

 

Projektansvarig Strömsund

Jan Rönngren

 

Koordinator

Instiut Palamós (Catalonia)

 

Finansiering

Erasmus+

Projektets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Eramus+

Kontakta oss

Hjalmar Strömerskolan

Box 520
833 24 Strömsund

Kontakta kommunen

0670-161 00 (växel)

Kontakta gärna

Senast ändrad/granskad: 29 juni 2018